Stories in history

Po úspěšné spolupráci s francouzskou školou COLLÈGE JEAN GIONO ve školním roce 2011/12 jsme se o rok později (tj. ve školním roce 2012/13) rozhodli pracovat společně na dalším projektu, tentokrát úzce tematicky zaměřeném – „Stories in History“. V září s námi začala spolupracovat třetí partnerská škola, ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ z Řecka.

Formou projektového vyučování naši studenti v hodinách angličtiny, dějepisu a IVT získávali, třídili a sdíleli informace především o životě a osudech dětí a mladých lidí za 2. světové války. Většina výstupů a aktivit obsahovala úkol pro naše partnery (např. seznamovací aktivita s křížovkami v Hot Potatoes nebo video se svědectvím M.Vidlákové o Terezíně doplněné sadou otázek) anebo byla koncipována jako přímá spolupráce (např. společné psaní vzkazů / komentářů na virtuální zeď u podtémat jako vzkazy pro Anne Frankovou či reflexe po shlédnutí filmu „Mezi řádky“).

Ve ŠVP naší školy pro anglický jazyk se uvádí, že v případě úspěšného navázání partnerství se zahraniční školou je práce na mezinárodním projektu součástí vzdělávacího plánu. Kromě toho téma tohoto projektu naprosto odpovídalo učivu probíraném v hodinách dějepisu (historický kontext 2. světové války) a částečně jej přesahovalo (životopisy politických vůdců, Deník Anne Frankové, mapa míst spojených s válečnými událostmi). Spolupráce s vyučujícím dějepisu se realizovala i např. uskutečněním besedy s paní M.Vidlákovou, která za okupace žila v Terezíně. Práce na projektu vytvořila jedinečné podmínky pro realizaci výchovných a vzdělávacích strategií například zařazováním samostatné a skupinové práce s různými výstupy a práce s chybou (kompetence k učení), vyhledáváním a vybíráním informací (kompetence k řešení problémů), rozvíjením schopnosti žáka prezentovat a publikovat své názory a nácvikem vystupování před kolektivem (kompetence komunikativní), týmovou prací (kompetence sociální a personální) či používáním vhodných pomůcek a technologií (kompetence pracovní).

Myslím si, že největším přínosem projektu bylo, jak se nám podařilo užít angličtinu jako komunikační nástroj v mezinárodní spolupráci na tématu daném osnovami školy, a také to, jak projektové aktivity pomohly přiblížit studentům období 2. světové války, daly jim příležitost dozvědět se více o této historické etapě a vcítit se do těžké situace tehdejších dětí a mladých lidí, kteří mnohdy prošly těžkou životní etapou či dokonce přišli o život. Mnohdy suché učivo z hodin dějepisu, souhrn faktů a dat náhle dostaly lidský rozměr, např. při četbě Deníku Anne Frankové si studenti uvědomili, jak limitovaný a na psychiku náročný byl její život v úkrytu a kolik naopak možností a svobody máme my. Jak říká citát na naší projektové webové stránce: "Those unable to catalog the past are doomed to repeat it.”, proto je dobré o historických událostech vědět a mluvit o nich a nedopustit, aby byl např. nějaký další holocaust.

 

TWINSPACE je zveřejněn zde: https://new-twinspace.etwinning.net/web/p86101

WEBOVÁ STRÁNKA K PROJEKTU: https://stories-in-history.webnode.cz/